Tożsamość zakodowana w ciele. Film “Kroniki Fortynbrasa” Oksany Czepełyk

doi: 10.32612/uw.2543618X.2017.pp.93-105

Marta Zambrzycka

 

Abstrakt PL

Artykuł dotyczy kobiecej cielesności jako metafory ukraińskich problemów tożsamościowych. Na podstawie filmu Kroniki Fortynbrasa Oksany Czepełyk (2002) pokazuję, jak za pomocą ciała artystka przekazuje treści polityczne, społeczne i kulturalne. Oksana Czepełyk łączy teorię postkolonializmu z teorią feministyczną, analizuje historię Ukrainy, jej tragiczne losy i traumatyczne doświadczenia totalitaryzmu.

Abstract EN

The article concerns feminine physicality as a metaphor of the Ukrainian identity. On the basis of the movie The Chronicles of Fortinbras by Oksana Chepelyk (2002) I show how the body transmits the political, social and cultural content. Oksana Czepełyk combines theory of postcolonialism with the theory of feminism, she analyzes the history of Ukraine, its tragic fate and the traumatic experience of totalitarianism.

Słowa kluczowe PL: ciało, tożsamość, postkolonializm, feminizm, film

Keywords EN: body, identity, postcolonialism, feminism, movie

Pełny tekst / Full text PDF (IN POLISH)

Bibliografia / References

  1. Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 2009.
  2. Gosk H., Postzależnościowe cechy czasu postzależności, [w:] H. Gosk, D. Kołodziejczyk (red.), Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu. Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej, Kraków 2014, s. 301–313.
  3. Historia ciała, t. III, red. J.-J. Courtine, t ł um. K. Belaid, T. Stró ż y ń ski, Gdańsk 2015.
  4. Kupidura R., Teoria postkolonialna na Ukrainie, [w:] B. Bakuła, D. Dabert, R. Kupidura, E. Kledzik, K. Piotrowiak-Junkiert (red.), Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej, Poznań 2015, s. 250–280.
  5. Libera Z., Antropologia ciała, [w:] K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara (red.), Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, Opole 2008.
  6. Nowacki A., Kobieta w literaturze ukraińskiej: współczesne modyfikacje, [w]: K. Jakubowska-Krawczyk (red.), Kobieta we współczesnej kulturze ukraińskiej, Warszawa 2013.
  7. Riabczuk M., Ukraina. Syndrom postkolonialny, Wrocław 2004.
  8. Riabczuk M., Dwie Ukrainy, Wrocław 2004.
  9. Riabczuk M., Eurazja jako eufemizm, [w:] H. Gosk i D. Kołodziejczyk (red.), Historie, społ eczeństwa, przestrzenie dialogu. Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej, Kraków, 2014, s. 167–179.
  10. Stefanowska L., Paradoksy ukraińskiego feminizmu przełomu XIX i XX w., [w:] K. Jakubowska-Krawczyk (red.), Kobieta we współczesnej kulturze ukraińskiej, Warszawa 2013.
  11. Ukraiński palimpsest. Oksana Zabużko w rozmowie z Izą Chruślinską, Wrocław 2013.
  12. Zabużko O., Badania terenowe nad ukraińskim seksem, tłum. K. Kotyńska, Warszawa 2003.
  13. Забужко O., Хроніки від Фортінбраса, Київ 2009.
  14. Злобіна Т., Жінка сьогодні: материнство та емансипація у проектах Оксани Чепелик, „Ukraiński Żurnal”, 5/2011, http://ukrzurnal.eu/pol.archive. html/1252/ [dostęp: 19.08.2016].
  15. Marta Zambrzycka, Tożsamość zakodowana w ciele… 105
  16. Зубавіна І., Кінематограф незалежної України. Тенденції, фільми, постаті, Київ 2007.
  17. Зубавіна І., Семіозис тіла в українському кінематографі періоду незалеж-ності, [w:] K. Jakubowska-Krawczyk, P. Olechowska, S. Romaniuk, M. Zambrzycka (red.), Ciało i tożsamość w ukraińskiej kulturze, sztuce, literaturze, języku, Warszawa 2016, s. 22–38.

Copyright © 2017 by Marta Zambrzycka

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/deed.en