Ciało jako fundament tożsamości? : próby (re)konstrukcji kobiecej tożsamości na podstawie powieści „Siomga” ukraińskiej pisarki Sofiji Andruchowycz

doi: 10.32612/uw.2543618X.2017.pp.107-117

Aniela Radecka

http://orcid.org/0000-0002-2033-3094

Abstrakt PL

W centrum rozważań w niniejszym artykule znajduje się powieść Siomga i zawarte w niej proby rekonstrukcji kobiecej tożsamości na gruncie postkolonialno-posttotalitarnej rzeczywistości ukraińskiej. Autorka odwołuje się do koncepcji somatekstu, feminizmu korporalnego oraz ukraińskiej wersji herstory.

Abstract EN

Body as the foundation of identity? Attempt at (re)constructing the female identity based on Siomga by Ukrainian writer Sophia Andrukhovych

The Author analyses Sophia Andrukhovych’s novel ‘Siomga’ (2007) – the story of the leading character, Sofi ja (the author gave the protagonist her own name) is based in large part on body memory. A young woman, whose fi rst experiences with her own carnality and sexuality occur during the years of the political turn, recounts the events of childhood and adolescence, and her world is ruled by emotions and feelings. In her memories, Andrukhovych’s protagonist evokes the images of sexual violence against women and children and the story itself ends with the dismemberment of her body by a man who craved her viscera. Through the act of depraving of the body the author expressed the inability to reconstruct one’s own identity in the Ukrainian postmodern, post-colonial and post-totalitarian reality. The novel can be analysed not only from the perspective of post-colonial and post-totalitarian studies but also within the framework of corporeal feminism.

Słowa kluczowe PL: feminizm korporalny, cielesność, tożsamość, ukraińska proza kobieca

Keywords EN: corporeal feminism, carnality, identity, Ukrainian women’s literature

Pełny tekst / Full text PDF (IN POLISH)

Bibliografia / References

  1. Agejewa W., Kobieta-autor i kobieta-czytelnik we współczesnej literaturze ukraińskiej, [w:] E. Kraskowska (red.), Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy, t. 2: Feminizm, Warszawa 2005.
  2. Andruchowycz S., Siomga, tłum. M. Petryk, Wołowiec 2009. Bakuła B., Europa Środkowo-Wschodnia i jej (post)kolonialny świat, [w:] B. Bakuła (red.), Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, Ukraina, Węgry, Słowacja, Poznań 2015.
  3. Bauman Z., Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, tłum. J. Łaszcz, Gdańsk 2006.
  4. Braidotti R., Podmiot w feminizmie, tłum. A. Borowska, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1/2/1995.
  5. Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014.
  6. Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1993.
  7. Hyży E., Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków 2012.
  8. Śmietana U., Od écriture féminine do somatekstu, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 1(3)/2003.
  9. Świerkosz M., Feminizm korporalny w badaniach literackich. Próba wyjścia poza metaforykę cielesności, „Teksty Drugie”, 1–2/2008.
  10. Гундорова Т., Postorientalizm, romans imigrancki i nowe możliwości studiów postkolonialnych w Europie Wschodniej: „Zarys dziejów traktora po ukraińsku Mariny Lewyckiej ”, tłum. M. Mularczyk, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, 2/2014.
  11. Поліщук Я., Реактивність літератури, Київ 2016.
  12. Софія Андрухович : „ Сьомга ” — уявний сеанс психотерапії. І стриптиз. І харакірі…, http://portal.lviv.ua/ratusha/2007/04/12/143153 [dostęp: 18.10.2016].

Copyright © 2017 by Aniela Radecka

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/deed.en